Sauna weetjes

Sauna weetjes

Kleurentherapie
Stoombad - Sauna - Massagebad
Kleuren oefenen een grote invloed uit op het lichaam en de geest. Het onderbewustzijn kan lichamelijke of emotionele reacties teweeg brengen bij het zien van kleuren. Bepaal nu zelf in de saunafaciliteiten welke kleur het best bij u past.
BLAUW
Het is de kleur van de rust en de vrede. Blauw helpt tegen hoofdpijn, maagpijn en spierkrampen. Werkt op de darmactiviteit en de stofwisseling. Het verhoogt de kalmte, de liefde en de eerlijkheid.
GEEL
Het is de meest heldere kleur waardoor we vrolijk en opgewekt van worden. Geel geeft humor, intelligentie, logica, persoonlijke kracht en creativiteit.
ROOD
Versnelt ademhaling en polsslag. Rood geeft fysische energie. Werkt zeer stimulerend op geaardheid, spontaniteit en passie. Rood is de kleur van vitaliteit. Het werkt waterafdrijvend en versterkt de immuniteit.
GROEN
Geeft een totale ontgiftiging van het lichaam. Het lichaam komt dadelijk in rust en ontspanning. Groen verlicht de spanning in de bloedvaten en verlaagt de bloeddruk. Groen werkt emotioneel stabiliserend.
Kou vatten ....nee integendeel!
Door een goede saunaronde te nemen zal je snel merken dat je weerstand tegen verkoudheid zal verbeteren.
Door het regelmatig opwarmen en afkoelen van de huid krijgen we steeds een vaatverwijding bij warmte in de sauna en na afkoeling onder de douche een vaatvernauwing.
Hierdoor worden ontelbare kleine bloedvaatjes gestimuleerd en worden we op een natuurlijke wijze gehard voor een eventuele verkoudheid. Bij koorts is het af te raden om sauna te nemen omdat je start met een te hoge lichaamstemperatuur. Het lichaam kan niet voldoende afkoelen. Antibiotica met sauna werkt mekaar tegen,dus wachten is de boodschap! Meestal na antibioticakuur van 10 dagen ben je weer op de been en klaar voor de sauna.
Maak van de gelegenheid gebruik om na de sauna nog een frisse neus te nemen in de wingse appelvelden.
Leeftijd
Kan ik op iedere leeftijd naar de sauna?
Sauna is er voor alle leeftijden mits je gezondheid het toelaat. Baby’s zijn wel te jong omdat zij hun eigen lichaamstemperatuur niet kunnen regelen.
Bij jongere kinderen voel je al snel dat ze vlugger warm hebben en sneller beginnen te zweten. Dit komt mede door hun lichaamsgewicht,hun huidoppervak en leeftijd. Kinderen gaan ook best niet te lang onder de koude douche omdat zij heel snel afkoelen.
Sauna heeft zijn gunstige werking op de menopauze. Uit onderzoek is gebleken dat sauna de hormonenhuishouding positief beïnvloedt. Indien u last heeft van een overdreven talgafscheiding tijdens de menstruatie kan sauna uw talgproductie tijdelijk regelen in deze periode.
Luchtwegen en astma
Sauna heeft een gunstige werking op de luchtwegen. Mensen met chronische bronchitis kunnen gerust naar de sauna gaan. De slijmafscheiding wordt extra bevorderd waardoor men zich beter gaat voelen. Men gaat ook dieper ademen in de sauna. Zo is de zuurstofopname hoger. Een regelmatig bezoek aan de sauna geeft je meer levenskwaliteit.
Sauna kan voor astmalijders een heerlijke opluchting zijn. Het gaat verkramping van de spiervezeltjes tegen in de bronchiën die veroorzaakt worden door allergieën. De droge sauna geeft aan de spiervezeltjes een goede ontspanning waardoor men minder kans heeft op een aanval. Door het saunabezoek komt er ook een stof (cortisol) vrij die afgescheiden wordt door de bijnierschors. Hierdoor vermindert de kans op aanvallen. De weerstand wordt door sauna automatisch verhoogd waardoor het leven voor de astma patiënt draaglijker wordt. Dus minder bacteriën en virussen.
Probeer het eens uit en voel het verschil!
Sauna en de nieren
Het doel van de nieren is het uitdrijven van de afvalstoffen via de urinewegen. Zo heeft onze huid ook haar functie om zich te ontdoen van afvalstoffen,namelijk het zweten.
Indien onze nieren minder goed functioneren kan het lichaam er wel bij varen om in de sauna zo snel mogelijk deze afvalstoffen kwijt te geraken via onze huid door te zweten. Hoe meer sauna,hoe meer de nieren worden ontlast.
Opgepast met afkoeling!
Wie problemen heeft van aandoeningen in de onderbuik willen wij meegeven van niet te snel af te koelen. Wanneer je nierpatiënt bent sla je best de koude douche over. Volg steeds het advies van uw geneesheer!
Transpiratie, afvallen en vochtverlies.
Ons lichaam heeft een temperatuur van 37°C. Zweten is belangrijk om onze lichaamstemperatuur niet te hoog te laten oplopen. Als je de overtollige warmte niet kwijt kan zou er koorts kunnen ontstaan met daarbij verschillende gevolgen.
Volwassenen hebben ongeveer 2 miljoen zweetklieren. Via de bloedstroom wordt de warmte afgegeven langs de zweetklieren die zich bevinden tussen de weefselklieren.
Na de sauna is het belangrijk om goed af te koelen. Zo niet blijf je te lang na zweten en ontstaat er hoofdpijn.
Het gebruik van knoflook is sterk af te raden tijdens de sauna. Het komt als het ware uit de poriën gelopen en verspreidt een onaangename geur.
Een saunabezoek traint je zweetklieren en je warmteregeling. Hoe meer men gebruik maakt van de sauna hoe beter men kan zweten.
Veel mensen gaan na het sauna bezoek op de weegschaal staan en ja hoor.....gewichtsverlies was de vaststelling, maar spijtig genoeg was het alleen maar vocht en geen vetweefsel. Sauna levert wel zijn bijdrage in het stimuleren van het metabolisme en het uitscheiden van de afvalstoffen. Wie serieus wil afvallen zal meer moeten doen.
Tegenindicaties 

  • Vraag steeds raad aan uw arts,Uiteraard zal hij bepalen of u wel of niet geschikt bent om een sauna te nuttigen.
  •  zwangerschap,zware spataders,kanker,gebruik van antibiotica,schimmelinfecties,open wonden,
  •  te hoge bloeddruk,baby's,hartklachten,infecties.

 
Diabetes en sauna van harte welkom
 
Je wil in de sauna en steeds denk je of dit wel iets zou zijn voor mij?
Gaat mijn bloedsuikerspiegel niet dalen of ga ik niet snel misselijk worden?
Als diabetespatiënt moet je de sauna zeker niet mijden. Het is namelijk niet waar dat een rondje sauna erg veel energie kost en een te grote inspanning zou zijn. Sterker nog.....van sauna krijg je juist wel meer energie!
De warmte ,het afkoelen en het nemen van rust vergt maar een beetje energie.
Even ter inlichting...
Diabetespatiënten hebben wel een verhoogde kans op aderverkalking. Door regelmatig naar de sauna te gaan verbeter je de conditie en worden de bloedvaten soepeler.
Een goede opvolging in  de sauna is van groot belang door de intense energie die vrij komt .
Kom samen met iemand naar de sauna die je gewoontes goed kent, zo voorkom je problemen met je bloedsuiker.
 
 
 

Reserveer nu en bel onmiddellijk op +32 (0)16 25 90 54

of schenk een waardebon